Als je begint aan een traject, werken we altijd duidelijk toe naar een einddoel. Jouw behoefte, doel of wens. Dat kan zijn dat je positiever naar jezelf en je werk kijkt, minder frustratie voelt op de werkvloer of je prettiger voelt in je contact met collega’s. Het traject zal altijd deze basis stappen bevatten:

Stap 1: Kennismaking

Bij onze eerste ontmoeting gaan we voornamelijk met elkaar in gesprek. Wie ben je, wat doe je in het dagelijks leven en waar loop je op dit moment tegenaan? Het doel is om elkaar te leren kennen en te bepalen welke werkwijze bij je past. Een traject is altijd afgestemd op jou als persoon. Daarom kom ik naar je toe of spreken we af op een locatie waar jij je prettig voelt.

Stap 2: Obstakels en oplossingen

In de volgende gesprekken gaan we in op de punten waar je tegenaan loopt op je werk. Welke problemen ervaar je? En hoe uiten die zich bij jezelf of in het werk dat je aflevert? Daarnaast bespreken we je wensen. Dat kan bijvoorbeeld zijn om meer overzicht te krijgen, irritaties te herkennen en verminderen of om te gaan met situaties die zich vaak voordoen.

Stap 3: Aan het werk

Zodra we weten waar ik je kan ondersteunen, gaan we aan de slag. Je leert met simpele oefeningen hoe je je fysiek en mentaal ontspant en meer geniet van je omgeving. Daarvoor gaan we meestal de natuur bij jou in de buurt in, zodat je de spanningen en prikkels van alledag makkelijker los kunt laten. Je leert verschillende technieken die je helpen om tot rust te komen.

Stap 4: Toepassen

Als je eenmaal bekend bent met de ontspanningsoefeningen, is het tijd om ze toe te passen in de praktijk. Veel van de aangeleerde technieken zijn eenvoudig te gebruiken op je werk, zonder dat je collega’s dit in de gaten hebben. Zo houd je controle over situaties die zich voordoen en kun je beter omgaan met spanning, frustratie en irritatie.

Stap 5: Nabespreken

Na een maand spreken we nog een keer af om te kijken hoe het nu met je gaat. Heb je nog vragen over de oefeningen? Lukt het om spanningen te herkennen en verminderen? En ben je meer tevreden met je werk? Als je nieuwe dingen hebt waar je tegenaan loopt, is dit het moment om ze voor te leggen en uit de weg te ruimen.

Nog onvoldoende duidelijkheid of details om een goede keuze te maken na het lezen van deze beschrijving van de basis stappen? Lees dan de meer gedetailleerde product beschrijvingen onder het kopje ‘Zo werkt het’ in het menu van deze site voor het meest actuele aanbod aan oplossingen voor jouw ontspanning!

Een voorbeeld uit de werkelijkheid

Peter (41) is embedded software engineer. Hij krijgt in zijn werk de rol van lead software engineer. Enerzijds erkenning van zijn ervaring en goede werkhouding. Maar Peter vindt dit een hele grote stap. 

Peter ligt hierdoor vaak ‘s nachts wakker. Te denken en malen over het werk dat nog moet gebeuren. De issues die er zijn. Het gebrek aan slaap breekt hem op. Dit wil hij niet langer. Via en collega komt hij bij CalmCode terecht. 

Bij de kennismaking vertelt Peter over zijn rol. We merken al snel op dat het kantoor waar wij zitten ons niet de juiste setting biedt om een goed gesprek te hebben. We gaan naar buiten. Lopen al pratend door een nabij gelegen park. Daar staan we stil bij Peter’s probleem. Letterlijk stilstaan. Opmerken wat je denkt, wat hierachter zit en hoe je dit merkt aan jezelf. 

De uitkomst is dat we een beter omkadert probleem zien waardoor Peter slecht slaapt. En als bonus, nog een aantal snelle hacks om rust in je hoofd te creëeren, als hulpmiddel voor de komende drukke week.

Het tweede gesprek gaat over obstakels en oplossingen. Hierin bekijken we een week of twee later of het probleem van Peter nog bestaat en belangrijk is. Het probleem lijkt zelfs minder belangrijk. Een andere vraag blijkt het obstakel te zijn voor zijn oorspronkelijke probleem. 

We vinden samen een manier om die obstakels weg te nemen, zonder hierbij nog meer te moeten analyseren en rationaliseren. Super simpel.

Tot het derde gesprek ging Peter aan het werk met de hulpmiddelen en inzichten. Hij merkt op dat dingen vaker tegen gaan zitten. In tegenstelling tot zijn verwachting/wens, wordt hij nog steeds overvallen door slapeloze nachten. Een belangrijk gesprek volgt over verwachtingen. Hoe hij zelf omgaat met het onbekende. Welke voorbeelden hij hiervoor in zijn leven heeft gehad.

We ondervinden welke hacks voor Peter super goed werken. En welke niet. 
Maar nog belangrijker: wat zijn de triggers die hem tegenwerken. Hoe verklein je het effect hiervan.

Drie weken ‘lang’ gaat Peter de opgedane inzichten en hacks toepassen. Hij merkt welke verandering in zijn leven hij zelf in de hand heeft. Maar ook hoe hij steun uit zijn werk omgeving kan inzetten om minder gespannen te zijn en slecht te slapen. Daarvoor in lef nodig en eerlijke zelfkennis.

We zorgen tijdens het toepassen er voor dat jouw gewenste nieuwe situatie in slijt in je gedrag. Dat je bovendien links en rechts wat ankerpunten wegzet in je omgeving, die je helpen op momenten die alsnog minder fijn gaan.

Het moment van nabespreken hebben we in overleg lekker ver voor ons uitgeschoven. Indien er toch iets gebeurd, Peter weer wordt overvallen door slapeloze nachten of andere stress, blijf ik telefonisch bereikbaar voor hem. Peter geeft zelf aan dat het op dat moment goed gaat met hem. Hij weet of verwacht dat het de komende weken vast nog wel een keer zal tegen zitten of moeilijk zal worden. Maar hij voelt dat hij dit aan kan.

De uitkomst van dit traject is dat Peter niet is uitgevallen als gevolg van slapeloze nachten en werkstress. Een grote winst voor hemzelf, zijn werkgever alsook hun klant. Vanuit CalmCode perspectief zien we dit als een win-win-win. Iemand die ooit bijna in val is gelopen van werkstress of burn-out, zal dit niet snel nog een keer opzoeken. Hij (her)kent zichzelf en zijn eigen gedrag in relatie tot werkspanning en ontspanning eerder en nauwkeuriger. Dat stelt je in staat om eerder te ontspannen en dit laat de spanning niet te hoog oplopen. Iets wat zowel in werk- als privé situatie in de toekomst zal blijven helpen.

(Her)ken jij jouw eigen behoefte hier in? Of die van een collega, medewerker of kennis?